woensdag 17 februari 2010

Nog meer nieuwe vrienden ...

Volgens mij hebben de Congolezen hier nog niet teveel camera’s gezien. 
Telkens als ik mijn exemplaar bovenhaal is er steevast iemand in de buurt die met mij op de gevoelige plaat vastgelegd wil worden. Als ze dan ook nog begrijpen dat het digitale tijdperk reeds aangebroken is, worden deze fotosessies uitgebreid tot officiële 'meet & greets'. Bussiness-cards zouden me hier niet misstaan hebben.

Er kan zelfs een onderscheid gemaakt worden tussen al deze portretten.

- 1 -  'Officiële' foto's met de burgemeesters van de verschillende gemeentes in het grootstedelijk gebied Kisangani.

               -Case 1-

Jean-Claude, burgemeester van de gemeente KABONDO - de oudste wijk van Kisangani die vroeger 'Bruxelles' genoemd werd -


Deze foto kan beschouwd worden als 'de klassieker' - de burgemeester en z'n westerse gast met eerstgenoemde's territorium op de achtergrond  - 

               -Case 2-

Godelive, burgemeester van de gemeente TSHOPO - voorheen gekend als de wijk 'Belge I' -




Dit is echter al een gemengd geval. Hier is buiten Godelive - de vrouw links - ook haar persagent te zien die van de kans profiteerde toen hij 'toevallig' ook in haar bureau was tijdens mijn kort interview.

- 2 - Groepsfoto's met de leden van het entourage van de burgemeester.

               -met de chauffeur




               -met de veiligheidschef en een 'random stranger' die uit 'interesse' eens kwam kijken




               -met de 'personal-assistent' van de burgemeester 




- 3 - Portretten met mensen die je 5 min. ervoor leren kennen hebt. Enkele merkante voorbeelden :


               -met een pater hier in de Procure na onze korte ontmoeting bij het ontbijt




               -met Bruno de gids. 

Ik hoor jullie nu wel al komen, ' ja maar die ken je toch al langer dan 5 min.', ware het niet dat deze foto genomen is de eerste dag dat ik in Kisangani toekwam. Bruno werd net aan met voorgesteld en de rest is geschiedenis.




               -met de broer van Bruno die een hotel aan het bouwen is in het 'centre-ville' van Kisangani.




- Leuke annecdote bij deze foto: het hotel is eigendom van een gigantisch rijke Congolees die, nadat hij zijn eigen privé-jet gekocht had, 100 koeien laten slachten heeft voor een groot volksfeest. -

               -met de zwaarder-dan-verwacht uitgevallen nicht van Michael

Michael is een burgerlijk-ingenieur - waarover ik later meer vertel - die werkt voor SNEL, de elektriciteitsmaatschappij hier in Kisangani.





- 4 - klassieke groepsfoto's bij een etentje.

               -in het restaurant van het 'Palm Beach' hotel 



               -in het restaurant van het 'Riviera' hotel


Met dit summiere overzicht hebben jullie ook eens een beeld van mijn dagelijkse ontmoetingen hier in Kisangani.

- Goodmorning, Goodnight and Goodafternoon -

Geen opmerkingen:

Een reactie posten