vrijdag 19 februari 2010

Corbu was here

In mijn vorige posts heb ik steeds gesproken over een zeker Michael, de ingenieur bij SNEL - de hydro-elektriciteit beheersmaatschappij hier in Kisangani.
Ik heb ook steeds beloofd om wat meer 'hoe-wat-waar-&-wanneer'-informatie over hem te geven.
Laat me dus bij deze het verhaal even vertellen.

Op een van mijn escapades in het centrum van Kisangani kwam ik plots de 2 volgende gebouwen tegen.



Architect en 'vakidioot' zijnde dacht ik spontaan aan de 'Unité d'habitation' van onze 'peetvader der architecten', u raadt het wel al, Le Corbusier.

Uiteraard kon ik het niet laten om deze opvallende gebouwen in iets meer detail te bestuderen.



Het verste gebouw, 'Immeuble Lengema', was echter een privaat appartementsgebouw waarvan de eigenaar in Kinshasa zat - conclusie: niet toegankelijk voor mijn 'onderzoek'.
Gelukkig had ik in het voorste gebouw, 'Immeuble SNEL', wel meer geluk. U voelt hem waarschijnlijk al hangen.
Dit gebouw werd dus beheerd en gebruikt door de SNEL, en de verantwoordelijke was toch wel niemand minder dan ingenieur Michael. Hij was direct laaiend enthousiast om een 'collega' 'ingénieur civil' tegen te komen in Kisangani, wat uiteraard in mijn voordeel speelde in het verder verloop van mijn verkennings-expeditie in het gebouw.



Michael nam me zonder enige aarzeling mee naar zijn 'penthouse'-appartement op de bovenste verdieping vanwaar we een fantastisch zicht hadden op de Congo-stroom en het stadscentrum.
In geheel Corbusiaanse-traditie zijn de appartementen - bestaande uit elk 3 verdiepingen - aaneengeschakeld door 'straten in de lucht' die afwisselend een panorama bieden op de stroom en het centrum.

Spijtig genoeg was iedereen reeds vergeten wanneer en door welke architect deze 2 'pareltjes aan de stroom' gebouwd zijn. En dus viel mijn 'onderzoek' van deze gebouwen al snel stil.

Leuk om weten is dat je hier voor 500$/maand zo'n appartement kan huren - ideaal dus voor een volgend  bezoek aan Kisangani -
En voor de geïnteresseerden met een neus voor immobilliën, je kan een appartement van goed 200 m2 kopen voor +/- 250$/m2. Aangezien de stad in volle heropbouw is kan dit best wel een exotischer alternatief zijn dan die vakantiewoning aan de 'Costa Brava'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten